منارجم در افغانستان


از همه چیز از همه جا

گلچینی ازموضوعات وتصاویر گوناگون ازهمه چیز و همه جای جهان

  

 منار جم در افغانستان

 

منار جام یکی از معدود آثار ثبت شده ی افغانستان در فهرست میراث جهانی یونسکو می باشد که از آن بعنوان کهن سال‌ترین بنای خشت و گل جهان نام برده می‌شود.

 

مئذنة جام في أفغانستان، بنيت منذ أكثر من 800 سنة وأحد مواقع التراث العالمي لليونيسكو..


ارتفاع این منار آجری که قدمت آن به بیش از 800 سال می رسد ۶۵ متر بوده و در ميان سلسله كوه هاي ولايت غور بنا شده است.  

 

 

مئذنة جام في أفغانستان، بنيت منذ أكثر من 800 سنة وأحد مواقع التراث العالمي لليونيسكو..


قطر این منار به چیزی کمتر از ۹ متر می رسد وهرقدر بالا می رود از

قطرش کاسته می شود.

 

مئذنة جام في أفغانستان، بنيت منذ أكثر من 800 سنة وأحد مواقع التراث العالمي لليونيسكو..



در سال 1982 میلادی درخواستی از جانب افغانستان به یونسکو مبنی بر جای دادن این منار در فهرست میراث جهانی داده شد که در سال 2002 ميلادي ((فرانچسكو باندراين))   مدير مركز حفظ ميراث هاي فرهنگي جهان وابسته به سازمان ملل متحد از كميته ثبت آثار فرهنگي جهان خواست تا به سرعت به این درخواست  براي ثبت منارآجري جم رسيدگی كند که سرانجام در همان سال این اثر زیبا و کمیاب در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. 

 


مئذنة جام في أفغانستان، بنيت منذ أكثر من 800 سنة وأحد مواقع التراث العالمي لليونيسكو..


نمای بیرونی منار در خود  آیاتی از قرآن مجید را جای داده که به منار زیبایی دوچندان می بخشد.


مئذنة جام في أفغانستان، بنيت منذ أكثر من 800 سنة وأحد مواقع التراث العالمي لليونيسكو..

 

 بانی وموسس این منارتاریخی سلطان "غیاث الدین محمد ابوالفتح بن سام غوری" است که از بزرگترین شاهان غور محسوب می گردید. ولی اولین کسی که به کشف منارجام درقرن بیستم موفق شد"عبدالله ملکیار" والی هرات بود . 

 

 

مئذنة جام في أفغانستان، بنيت منذ أكثر من 800 سنة وأحد مواقع التراث العالمي لليونيسكو..

 

نمای داخلی منار

 

مئذنة جام في أفغانستان، بنيت منذ أكثر من 800 سنة وأحد مواقع التراث العالمي لليونيسكو..

 
 
 

دوستان لطفا" با کلیک روی عنوان وبلاگهای ازهمه چیز ازهمه جا گستره    متنوع   مصور  من هنا و هناک  یا کلیک روی تصاویر متحرک زیر ازاین وبلاگها بازدید فرمایید:    

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در یک شنبه 22 بهمن 1391برچسب:,ساعت 10:45 توسط حامد سایری|


قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت